freedom island

2 girls in love…

Dikeli – Μυτιλήνη. Η μαντήλα και οι μακρυές φούστες.

Αν είχα μεγαλώσει στη Μυτιλήνη σε μια θρησκευόμενη ορθόδοξη χριστιανική οικογένεια πώς θα ήταν η ζωή της αδερφής μου και η δική μου τώρα? Θα είχαμε σπουδάσει? Θα μας είχαν παντρέψει νωρίς-νωρίς? Θα έμενα εγώ στο ίδιο σπίτι με τη Χριστιάνα ανακοινώνοντας ότι είμαστε ζευγάρι? Θα είχε προγαμιαίες σχέσεις η αδερφή μου στο σπίτι, που της νοικιάζουν οι γονείς για να ζει και να σπουδάζει μόνη της από τα 18? Θα φορούσαμε μακρυές φούστες?

Αν είχα μεγαλώσει στο Dikeli σε μια θρησκευόμενη μουσουλμανική οικογένεια πώς θα ήταν η ζωή της αδερφής μου και η δική μου τώρα? Θα είχαμε σπουδάσει? Θα μας είχαν παντρέψει νωρίς-νωρίς? Θα έμενα εγώ στο ίδιο σπίτι με τη Χριστιάνα ανακοινώνοντας ότι είμαστε ζευγάρι? Θα είχε προγαμιαίες σχέσεις η αδερφμή μου στο σπίτι, που της νοικιάζουν οι γονείς για να ζει και να σπουδάζει μόνη της από τα 18? Θα φορούσαμε μαντήλα?

“…Τα μηνύματα που φτάνουν καθημερινά μέσα από δημοσιεύματα του Τύπου αφήνουν να διαχέεται στην ατμόσφαιρα ο φόβος των γυναικών απέναντι στη μαντίλα. Είναι οι γυναίκες που παρά τη θέλησή τους θα υποχρεωθούν να τη φορέσουν, είτε γιατί θα τους επιβληθεί από τον κοινωνικό περίγυρο είτε γιατί οι ίδιες θα αισθάνονται πλέον άσχημα σ’ ένα περιβάλλον όπου θα υπερισχύει η… «γοητεία» του κεκαλυμμένου. Ο όρος «συνταγματική νομιμοποίηση» της μαντίλας στα πανεπιστήμια ξυπνάει φόβους ηγεμονικής αλαζονείας, παραπέμπει στη σαρία, θυμίζει Φλάβιο, θυμίζει Χαλιφάτο.”

Με αφορμή το πολύ καλό άρθρο (κλικ) της Ρίτσας Μασούρα στην Καθημερινή της Κυριακής…

μερικές σκέψεις μου για τα θρησκευτικά “πρέπει” και τη σημειολογία τους:

Η μαντήλα.Δεν συζηταμε για ενα μικρο κομματι υφασμα.
Συζηταμε για αυτο που δηλωνει.

Και αυτο που δηλωνει εχει να κανει με τη θεση της γυναικας μεσα στην οικογενεια στην κοινωνια βάσει μιας θρησκειας.

Τι γινεται ομως οταν αυτα που οριζει μια θρησκεια ερχονται σε αντιθεση με τα ανθρωπινα δικαιωματα? Την ισοτητα των φυλων? Τα δικαιώματα των παιδιών?

Οσα εχουμε πασχισει να γινουν πραγματικοτητα στο “δυτικο κοσμο”?

Η “καλυμένη” με μαντηλα γυναικα σημειολογικα δηλωνει παρα πολλα.
Τι δηλωνει?

Πιστη. ΠΟΛΥ πιστη. Είναι μια πιστη μουσουλμανα. Είναι μια Πιστή.

Είναι όμως και μια ελευθερη γυναίκα?

Αν είναι ελεύθερη και ωραία… γιατι δεν φοραει αντι για μαντηλα… μπουρκα?
Η μπουρκα είναι μια “μακρύτερη” και “πιστοτερη” εκδοχη της μαντήλας.
Οι ΠΙΣΤΕΣ μουσουλμανες (και οι γυναίκες που επισκέπτονται την χώρα ενώ δεν είναι μουσουλμάνες αναγκάζονται να “συνετιστούν” στο ντύσιμο τους…γιατί άραγε?) σε ορισμένα μουσουλμανικά “κράτη” φορανε μπουρκα.
(Δεν κυκλοφορουν δε, ποτε χωρις αντρα. Και πολλες φορες ερχονται αντιμετωπες με την “θρησκευτικη αστυνομια” αν σηκώσουν το βλέμμα.)

Γιατι να μην πει η Τουρκια ΝΑΙ και σε ολα τα παραπανω?

Γιατι οι πιστες μουσουλμανες στην Τουρκια που φορανε αυτη τη στιγμη μαντηλα δεν αρχιζουν να φορανε μπουρκα από αύριο και δεν ζητανε απο τον Ερντογαν να ακολουθήσει η πατρίδα τους το δρομο των άλλων “πιστων” μουσουλμανικών χωρών?

Υπάρχουν τόσα μουσουλμανικά “κράτη” ακόμη στα οποία τα δικαιώματα των γυναικών απλά… δεν υφίστανται.

Η Τουρκία ζει την light εκδοχη της μουσουλμανικης θρησκειας.
(=μουσουλμάνα γυναικα με τσιγαρο, τσινακι, χωρις μαντηλα και μακιγιαζ… ασυνόδευτη)
Όμως για κάποιους αυτό είναι ανεπίτρεπτο και θέλουν να φέρουν τη Τουρκία στο “σωστό” δρόμο.
Γιαυτό και επανέφεραν το θέμα “επιτρέψτε τις μαντήλες”.
Να γίνει η Τουρκία δηλαδή ξανά “όπως παλιά”. Θυμάσαι? Όπως τότε που η γυναίκες δεν πήγαιναν καν πανεπιστήμιο και καθόταν σπίτι.

Να επιτρεψουν και την μπουρκα λοιπον στην Τουρκια.

Έτσι μια γυναικα θα μπορει να δειξει ακομη πιο πολυ την πιστη της φορώντας μπούρκα και θα μπορεί να πάει με αυτή στο … Πανεπιστήμιο.

Πανεπιστήμιο. Χώρος όπου η πρώτες τουρκάλες “μάθαινε” όλα όσα αυτή τη στιγμή κάνουν την Τουρκία να διαφέρει από τις υπόλοιπες μουσουλμανικές χώρες. Που την καθιστουν στις χώρες που είχε γυναίκα πρωθυπουργό.

Δεν εχει συνειδητοποιησει ομως η Τουρκική Εθνοσυνέλευση οτι με το να επιτρεψει την μαντηλα στα Πανεπιστημια ουσιαστικα δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια δεκαετιών να γίνει η Τουρκία ελεύθερη χώρα. Στο χωρο της ελευθερης σκεψης και της ανεξιθρησκείας και της ισότητας πέρα από το χρώμα του δέρματος και της εθνικότητας… στο πανεπιστημιο λοιπόν…εκεί θέλουν να επαναφέρουν τη μαντήλα και να αφήσουν ανοιχτό παράθυρο για κάθε είδους μετά “θρησκευτικές εκφράσεις”.

Τόσο κόπο κάνουν να γίνουν “ελεύθερη κοινωνία” στην Τουρκία και τώρα τι?

Τι συζητάνε? Που καταλήγουν?

Πιο πολυ πανι να καλυπτει το γυναικειο σωμα?

Πιο πολυ πιστη?

Και γυναικες “καλυμένες πίσω από υφάσματα”?

Κρυμμένες?

5 Comments»

  a_g wrote @

Και να σκεφτείς πως η μαντίλα πρωτοχρησιμοποιήθηκε για την προστασία των γυναικών από τους άνδρες, για να μην μπορούν να τις διακρίνουν εύκολα όταν κυκλοφορούσαν μόνες τους τα βράδια.
Πάντως η Τουρκία είναι μια κοσμική χώρα και είναι δύσκολο αν όχι αδύνατο να αλλάξει αυτό τον προσανατολισμό της και να στραφεί στο Ισλάμ (αν και υπάρχει μεγάλη διαφορά στα όσα διαδραματίζονται στις ανατολικές επαρχίες της).
Όσο για το αν είχες μεγαλώσει σε μουσουλμανική οικογένεια… ξέρεις, στις μουσουλμανικές χώρες δεν υπάρχουν ομοφυλόφιλοι!!! Βέβαια μεταξύ των μουσουλμάνων υπάρχουν “μερικοί… τέτοιοι”!

  ritsmas wrote @

Ωραιο κειμενο Λενα μου.. και πραγματικά απορώ πώς θα διευθετηθεί. Οχι γιατί πιστεύω ότι το πρωθυπουργός θελει να εφαρμοσει κατι πιο αυστηρό. Θέλει απλως οι κοπελες που επιθυμουν να εμφανιζονται στο πανεπιστημιο με μαντιλα να μπορούν να το κάνουν. Αλλά αυτό το επιθυμούν κουβαλαει τοσο τρομο και φόβο πάνω του και τόση αμφισβήτηση,
Τί να σου πω, δεν ξέρω. Απλώς περιμένω.

  Disillusa wrote @

Ωραίο ποστ!
Δεν είχα δει ποτέ γυναίκα με μπούρκα από κοντά, μόνο στην τηλεόραση και σε φωτογραφίες στον τύπο. Προχθές είδα μια να ψωνίζει σε εμπορικό κέντρο της πόλης…Το θέαμα με σόκαρε τόσο που για πολλή ώρα μετά συνέχιζα να το σκέφτομαι…
Ζώντας στην Ελλάδα, μπορούσα μόνο να φανταστώ πόσο υποβαθισμένη είναι η θέση της γυναίκας σε άλλες κοινωνίες, βασισμένη σε περιγραφές άλλων, άρθρα κτλ. Έδώ, το θέμα της θρησκείας, τα “επιτρέπεται/απογορεύεται” και ο ενδυματολογικός κώδικας ανακύπτει σχεδόν σε κάθε (σχετική ή άσχετη)συζήτηση που κάνω με αλλοεθνείς φοιτητές…
Καλημέρα!

  muse wrote @

Δεν ξέρω αν έχετε διαβάσει το κόμιξ της Marianne Satrapi… Αν όχι, το συστήνω ανεπιφύλακτα.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: