freedom island

2 girls in love…

all along the watchtower

Κάλεσμα ηθοποιών για εξέγερση


«Η εξέγερση είναι δίκαιη. Ας αντισταθούμε στην καταστολή και την ύπνωση, στη βία της εξουσίας. Ας μιλήσουμε στους δρόμους. Ας βγούμε όλοι στους δρόμους». Λίγες μόνο φράσεις από μια ανακοίνωση που υπογράφουν ηθοποιοί όλων των γενεών, και από σήμερα θα διαβάζεται στα περισσότερα θέατρα μετά τη λήξη των παραστάσεων.

Η αρχή έγινε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Ενας από τους ηθοποιούς της παράστασης «Εχθροί εξ αίματος» του Αρκά, ο Περικλής Δεντάκης, συνέταξε, συγκλονισμένος από τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, μια ανακοίνωση που διαβαζόταν την ώρα του χειροκροτήματος στο κοινό. Τη «σκυτάλη» πήραν δύο ηθοποιοί του «Ρομπέρτο Τσούκο», ο Μάκης Παπαδημητρίου και ο Γιάννος Περλέγκας. Σε συνεργασία με τον Δεντάκη ανασύνθεσαν την ανακοίνωση και τη διοχέτευσαν για να υπογραφεί από το μεγαλύτερο μέρος τού εν ενεργεία θεάτρου μας.

Την Κυριακή το βράδυ, την ώρα που ψηφιζόταν ο κρατικός προϋπολογισμός, αναγνώστηκε το κείμενο, εκτός από το Θέατρο του Νέου Κόσμου, στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας και στο «Χώρα». Από απόψε αναμένεται να είναι η κατακλείδα μετά την υπόκλιση στα περισσότερα θέατρα.

«Με αφορμή τα όσα συμβαίνουν τις τελευταίες εβδομάδες στον τόπο μας και σε συνδυασμό με τη διακοπή της επίσημης πρεμιέρας της παράστασης “Ρομπέρτο Τσούκο” στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου, αισθανόμαστε χρέος να εκφράσουμε την αλληλεγγύη και τη συμπαράστασή μας στους νέους και σε όλους εκείνους που αγωνίζονται και κατεβαίνουν στους δρόμους για ένα καλύτερο αύριο», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση. «Η εξέγερση είναι δίκαιη. Ας αντισταθούμε στην καταστολή και την ύπνωση, στη βία της εξουσίας.

Ας μιλήσουμε για αυτά που μας καταπιέζουν, ας μιλήσουμε για τα όνειρά μας. Οι μεγαλύτεροι εχθροί είναι ο φόβος και η αναβολή. Απαιτούμε σεβασμό και αξιοπρέπεια, κοινωνικό κράτος, κράτος παιδείας και πολιτισμού. Δεν ανεχόμαστε άλλο την παρακμή, τη μιζέρια, τη διαπλοκή, την αδικία, την περιφρόνηση, την αλαζονεία, την εξουσιομανία, τη γελοιότητα. Δεν ανεχόμαστε άλλο να μας διαχειρίζονται ως προσωπική τους περιουσία. Ας μιλήσουμε. Ας μιλήσουμε στην οικογένειά μας, στους φίλους μας, στη δουλειά μας. Ας μιλήσουμε στους δρόμους. Ας βγούμε όλοι στους δρόμους».

Την ανακοίνωση, μεταξύ πολλών άλλων, υπογράφουν οι Μηνάς Χατζησάββας, Μπέτυ Αρβανίτη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Λυδία Φωτοπούλου, Στεφανία Γουλιώτη, Εύη Σαουλίδου, Χρήστος Λούλης, Αργύρης Ξάφης, Κώστας Γαλανάκης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Γιάννης Λεοντάρης, Μανώλης Μαυροματάκης, Γιώργος Γάλλος, Ελενα Τοπαλίδου, Μαρία Πρωτόπαππα, Γιώργος Βαλαής, Χρήστος Πασσαλής, Αγγελική Παπούλια, Λαέρτης Μαλκότσης, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Ιωάννα Παππά, Λένος Χρηστίδης, Μάρθα Φριτζήλα και Κώστας Γάκης.

απο εδω

φυσικα μπορει καθενας να πιστευει ο,τι θελει και να εχει τις αντιρρησεις του.
αυτο το κειμενο και η αναγνωση του επι σκηνης επιβεβαιωνει την πεποιθηση μου
πως
ο ηθοποιος δεν ειναι σαλτιμπαγκος.
δεν ειναι δουλεια του να με κανει να αισθανθω καλυτερα.
δεν ειναι πορνη, στην τελικη.
μπορει να εχει αποψη.
το δικαιουται ακομη και αν παιρνει επιχορηγηση
ή, καλυτερα,
ειδικα αν παιρνει επιχορηγηση!
χαιρομαι που βλεπω ηθοποιους του Εθνικου Θεατρου να παιρνουν θεση και να μην κανουν τις παπιες.
χαιρομαι οταν μαθαινω πως ο Χουβαρδας πηρε ανοιχτα θεση υπερ της εξεγερσης.
αν ψαχνεις για θεατρο που σε θα σε βαλει ευτυχισμενο για υπνο τα χριστουγεννα ψαξε καλυτερα!

που ξερεις, μπορει τελικα εκεινη η Ντενιση να ειναι μια καποια λυση…

c.

7 Comments»

  gay super hero wrote @

Σαλτιμπάγκοι δεν είναι. Ενδεχομένως όμως να είναι απλά τρομοκρατημένοι. Λίγες μέρες νωρίτερα βάνδαλοι είχαν εισβάλει στην πρεμιέρα του Εθνικού, διέκοψαν την παράσταση με συνθήματα και έγραψαν “Σκατά στους Κουλτουριάρηδες” στο ολοκαίνουριο φουαγιέ του ιστορικού κτιρίου . Τα ίδια επαναλήφθηκαν και σε πολλές άλλες παραστάσεις (προφανώς γιατί οι αντιεξουσιαστές δεν ανέχονται να γίνεται θέατρο σε καιρούς επανάστασης). Για το θέμα έγραψαν σήμερα τρεις συγγραφείς στην Ελευθεροτυπία (“παρεμπιπτόντως, τους οργισμένους νεαρούς τους προσέβαλαν αποκλειστικά οι θεατρικές παραστάσεις ποιότητας. Ούτε στα μπουζουκτζίδικα με τους μπράβους τους προσπάθησαν να «παρέμβουν», ούτε στα ποδοσφαιρικά ματς, προφανώς επειδή αυτά είναι υπεράνω κάθε υποψίας κουλτούρας “).
http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,id=23827372,29554988

Οι ηθοποιοί βέβαια δεν ανησυχούν καθόλου για αυτά τα φαινόμενα. Μούγκα στη στρούγκα.

  Όναρ wrote @

Γλυκά μου κοριτσάκια σας εύχομαι Χρόνια Πολλά και σίγουρα Ευτυχισμένα..Καλησπέρες που σας εύχονται και σας αγαπούν..πολύ-πολύ..

  christiana wrote @

η επιλογη των λεξεων και των αποψεων ειναι ενδεικτικη. κατα τη γνωμη μου “πλανασαι πλανην οικτραν”.
πολυ ευκολα και γρηγορα,ελπιζωοχι και ευχαριστα, συμπερανες πως η ομαδα που διεκοψε την παρασταση του εθνικου ηταν “βανδαλοι και αντιεξουσιαστες”.

η δραση, γιατι αν προσεξες επροκειτο για δραση-δρωμενο με αρχη μεση και τελος, ειχε νοημα και στοχο.
την ομαδα αποτελουσαν φοιτητες δραματικων σχολων, αναμεσα τους και φοιτητες της δραματικης σχολης του εθνικου.
περισσοτερες πληροφοριες εδω :
http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,dt=22.12.2008

αφορμη της κινησης ηταν το κειμενο του Κολτες “Ρομπερτο Τσουκο” το οποιο πραγματευεται τη βια, και η επιλογη του χρονου η επισημη πρεμιερα του εργου μεν, αλλα και του κτιριου Τσιλερ δε.
βρισκω τη δραση εξαιρετικα πετυχημενη και στα τρια της σημεια, τοσο εννοιολογικα οσο και χρονικα.

κατα τη διαρκεια της δρασης μοιραστηκε το παρακατω κειμενο :

Αφού έχετε απενεργοποιήσει τα κινητά σας τηλέφωνα ενεργοποιήστε τη συνείδησή σας.
Η βία του Ρομπέρτο Τσούκο δεν αναπαριστάται, τη ζούμε κάθε μέρα.
Για εσάς που παράγετε αυτή την παράσταση και για εσας που την καταναλώνεται τα λόγια του Τσούκο δεν λέγονται σε πρεμιέρες υποκρισίας αλλά γίνονται πράξη καθημερινά στους δρόμους.
Όσοι από εσάς έχετε την οποιαδήποτε σχέση με το κείμενο είτε είστε ηθοποιοί, είτε θεατές σας καλούμε να βγείτε από τα κλουβιά σας και να ακολουθήσετε αυτό που συμβαίνει αυτές τις μέρες.

Για την ανθρώπινη συνείδηση
και την ελευθερία
αυτών που αγωνίζονται

οποιος θεωρει το παραπανω κειμενο προσβλητικο εχει μαλλον τη μυγα.το κειμενο ειναι απολυτα συνυφασμενο με το περιεχομενο του “Ρομπερτο Τσουκο” και η δραση ελαβε χωρα σε συγκεκριμενη χρονικη στιγμη της παραστασης.

για τους 3 συγγραφεις που εγραψαν το ταδε κειμενο τι σημαινει? και αλλοι τοσοι εχουν υπογραψει το παραπανω καλεσμα η εχουν πει τα αντιθετα. ειναι ποσοτικο το θεμα?

οσο για τη φραση τη γραμμενη στον φρεσκοβαμμενο τοιχο του Τσιλερ με βρισκει απολυτως συμφωνη. και γω σιχαινομαι τους κουλτουριαρηδες. ειναι η πληγη του θεατρου.
για τον τοιχο δε λυπαμαι. θεατρο δεν ειναι ο τοιχος φρεσκοβαμμενος η μη.
θεατρο ειναι ο ηθοποιος, το κοινο και (οχι υποχρεωτικα) το κειμενο.
τα υπολοιπα ειναι περιτυλιγμα.
ουτε το θεατρο κινδυνευει απο τετοια συνθηματα. κινδυνευει ομως απο τον καθωσπρεπισμο και το δηθεν ενδιαφερον των κουλτουριαρηδων και των επισημων στις πρεμιερες.

“σιχαινομαι την ιδεα ενος θεατρου απλα ως απογευματινο χρονο. θα επρεπε να ειναι συναισθηματικα και πνευματικα
απαιτητικο.
λατρευω το ποδοσφαιρο. το επιπεδο των αναλυσεων που ακους στις κερκιδες ειναι εντυπωσιακο. αν οι ανθρωποι το εκαναν αυτο και στο θεατρο… αλλα δεν το κανουν.
περιμενουν να καθισουν και να μη συμμετεχουν.” ταδε εφη Sarah Kane. με βρισκει απολυτως συμφωνη.

  gay super hero wrote @

Kαλη μέρα και χρόνια πολλά!

Συμφωνώ απόλυτα ότι η τέχνη πρέπει να λειτουργεί πέρα από την αποστείρωση και την εξιδανίκευση. Και ότι δεν πρέπει να αποτελεί το άλλοθι των κάθε λογής κοσμικών και εξουσιαστών. Ούτε θεωρώ ότι η λέξη η λέξη αντιεξουσιαστής αποτελεί κάποιου είδους “μομφή”.

Από κει και πέρα και άσχετα με την αντίδραση των τριών συγγραφέων, το γεγονός ότι οι συντελεστές της παράστασης του Εθνικού αλλά και άλλων παραστάσεων που διακόπηκαν αρνήθηκαν να συνεχίσουν νομίζω ότι θα συμφωνήσεις ότι έχει κι αυτό τη σημασία του. Και συμφωνώ μαζί τους ότι πέρα από τα θέατρα και τις βιβλιοθήκες, καλό θα ήταν να δούμε και κάποιας μορφής αντίδραση που να έχει στόχο τα μπουζούκια, τα γήπεδα αλλά και τα αμέτρητα MALL που ξεφυτρώνουν ανά την επικράτεια.

  lenaki wrote @

γράφεις
‘Και συμφωνώ μαζί τους ότι πέρα από τα θέατρα και τις βιβλιοθήκες, καλό θα ήταν να δούμε και κάποιας μορφής αντίδραση που να έχει στόχο τα μπουζούκια, τα γήπεδα αλλά και τα αμέτρητα MALL που ξεφυτρώνουν ανά την επικράτεια.”

και αναρωτιέμαι….
υποδεικνύεις “στόχους”?
Έχεις κάνει λίστα και με άλλους προτεινόμενους «στόχους» εκτός από τα γηπεδα,μπουζουκια,mall?
και σε ποιους ακριβώς απευθύνεις τις «παραγγελιές» σου για αντίδραση?
στους ποδοσφαιριστές των γηπέδων?
Στους καταστηματάρχες που εχουν καταστήματα εντος των mall?
στις «πρώτες φωνες» και στις λουλουδούδες των μπουζουκιών?
Ή μήπως περιμένεις από τους ίδιους σπουδαστές που οργάνωσαν τις παρεμβάσεις εντός των θεάτρων να οργανώσουν δράσεις στα «μπουζουκια, τα γηπεδα και τα αμέτρητα MALL που ξεφυτρώνουν ανά την επικράτεια» επειδή το προτείνουν 3 συγγραφείς?
Ξερεις, δεν εχουν το know-how στην αντιδράση μονο οι σπουδαστές των δραματικών σχολών. Ούτε την αντίδραση την εχουν στο dna τους κατ’αποκλειστικότητα οι μαθητές ή οι φοιτητές. ουτε τις δρασεις τις κανεις με franchise. ουτε εχουν manual.
Οποιοσδήποτε μπορεί να αντιδράσει. Οπουδήποτε. Και με οποιονδήποτε τροπο. Αρκει να το θελει. Αν λοιπόν θελεις να οργανωσεις δρασεις σε γηπεδα μπουζουκια και mall καντο.
Εκτος κι αν αυτό το “να δουμε” που γράφεις παραπάνω είναι κυριολεκτικο [και τηλεοπτικο] και σημαίνει ότι σκοπεύεις να κατσεις στον καναπε σου και να περιμένεις να δεις [ή μαλλον καλυτερα: «να παρακουλουθήσεις»] τις δρασεις στην tv.

οσο για τη “σημασία” που έχει η μη συνέχιση της παράστασης στο Τσίλερ θυμίζω πως:
“Επειτα από ψηφοφορία στα παρασκήνια, οι ηθοποιοί αποφάσισαν να μη συνεχιστεί η παράσταση.”
http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,dt=22.12.2008
δεν εμεινε κανείς απο τους σπουδαστες που συμμετείχαν στη δράση να φυλάει μπάστακας μήπως και τυχόν και συνεχιστεί η παράσταση. αποχώρησαν ειρηνικά μόλις τέλειωσε η δράση.

  christiana wrote @

http://omorfa.wordpress.com/2008/12/24/pneymatikoi-an8rwpoi/

αλλη μια ενδιαφερουσα τοποθετηση στο θεμα των 3 συγγραφεων…
και μιας και τους επιασα και αυτους να θυμησω πως ο Μαρκαρης ειναι προεδρος του ΕΚΕΒΙ και ο Θεοδωροπουλος ειναι μελος του ΕΚΕΜΕΛ το οποιο χρηματοδοτειται απο το ΕΚΕΒΙ.
και φυσικα και τα δυο χρηματοδοτουνται απο το ΥΠΠΟ…
ετσι για να μην ξεχναμε και την ταση προς τη διαπλοκη σε αυτην τη χωρα.

  gay super hero wrote @

Τόσο το κείμενο που μου επέδειξες όσο και οι πληροφορίες για τη διαπλοκή των συγκεκριμένων είναι πολύ ενδιαφέρουσες και σίγουρα βοηθούν να φωτιστεί αυτή την υπόθεση. Γι’αυτό άλλωστε και ο διάλογος για αυτά τα ζητήματα είναι τόσο απαραίτητος. Γιατί εγώ μέχρι στιγμής το μόνο που διαβάζω είναι παράλληλοι μονόλογοι ανθρώπων που θεωρούν ότι έχουν το αποκλειστικό μονοπώλιο τόσο της οργής όσο και την αρετής.

Ως προς την διακοπή των διάφορων παραστάσεων εγώ ο ίδιος έγραψα ότι ήταν απόφαση των συντελεστών τους. Τώρα αν το έκαναν γιατί θεωρούν ότι έπεσαν θύμα λογοκρισίας ή για να δηλώσουν τη συμπαράστασή τους στους διαμαρτυρόμενους αυτό ομολογώ ότι δεν το γνωρίζω. Μια που έχει ανοίξει διάλογος για αυτό το θέμα ας μας διαφωτίσουν οι ίδιοι. Φαντάζομαι ότι κάποιοι θα υποστηρίξουν τη μία άποψη και κάποιοι την άλλη.

Ως προς το ποιας μορφής αντίδραση πρέπει να οργανώσω εγώ προσωπικά, θα απαντήσω ότι εγώ δεν δήλωσα ποτέ ούτε επαναστάτης ούτε εξεγερμένος. Ούτε χρειάζεται ένας πολίτης αυτής της χώρας να είναι εξεγερμένος ο ίδιος για να έχει “δικαίωμα να ομιλεί” και να κρίνει τόσο τα δρώμενα όσων αντιδρούν, όσο και την επιλεκτικότητα των δράσεων που αναλαμβάνουν αλλά και των αφορμών που οδηγούν σε αυτές τις δράσεις .

Για μένα προσωπικά η επαναστατικότητα δεν είναι παρά ένα ακόμα σχήμα εξουσίας και κυριαρχίας. Δεν ταυτίζομαι ούτε με την τεστοστερόνη του μπάτσου που βαράει με τα γκλομπ ούτε με την τεστοστερόνη του νεαρού που αντιδρά πετώντας πέτρες. ‘Οντας διαφορετικός γνωρίζω πολύ καλά ότι όλοι οι ανταγωνισμοί τεστοστερόνης με απειλούν εξίσου. Ότι όποια μορφή κι αν πάρει η εξουσία, είτε αντιδραστική είτε επαναστατική, τελικά εγώ θα είμαι ο πρώτος στόχος. Και χωρίς να έχω το προνόμιο να διοργανώνονται διαδηλώσεις διαμαρτυρίας προς τιμήν μου. Αυτά για να ξεκαθαρίσω την δική μου ιδεολογική τοποθέτηση σχετικά με τα πρόσφατα γεγονότα.

Από κει και πέρα ούτε ο κόσμος πρόκειται να γίνει καλύτερος επειδή κάποιοι ηθοποιοί αποφάσισαν να διαμαρτυρηθούν εναντίον της καταστολής ούτε επειδή τρεις κρατικοδίαιτοι συγγραφείς ανέλαβαν να υπερασπιστούν την ελευθερία του λόγου. Κια όπως έγραψα πιο πάνω, το μονοπώλιο της οργής και της αρετής δεν κρύβεται ούτε στα τρικυμισμένα φλιτζάνια των μπλόγκερ ούτε στα διάφορα ιδεολογικά στεγανά που ορθώνουν μεταξύ τους.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: